Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.07.2009 11:08 - Ще се напълним с магистрали? А дали?
Автор: vasmer Категория: Бизнес   
Прочетен: 3559 Коментари: 10 Гласове:
2

Последна промяна: 27.07.2009 10:08


И дали само това ни е проблема?

Признавам, че и аз като повечето от вас много се изкушавам да карам една хубава, скъпа, и особено, нова кола. Поради причини описани по-долу, ще се опитам да обясня как се получава така, че желанието и възможностите се спъват в група от фактори, за да се превърнат в абсолютно отрицание и отвращение.

Колко всъщност струва една нова кола? В категорията, която лично мен ме интересува – за около двадесет и няколко хиляди евро се получава нормална японска (признавам имам афенитет) семейна кола. Почти същата е цената на европейските производители без екстри и с малко по-лошо качество (лично мнение) J

Абсолютно безобразни пътища. По някаква странна особеност на характера ми, аз обичам колата си. Грижа се за нея, до колкото ми позволява времето и гледам винаги да е в изправност. И страшно се дразня, когато скоча в някоя дупка, когато минавам през релсите на трамвая или когато се тресна във вкопана шахта на току-що ремонтиран участък. Как пък за толкова години не можаха да научат тези контролиращи органи от общината, че трябва да се проверяват и шахтите, когато приемат ремонта на дадено платно. И всяка година става още по-лошо, защото ремонта просто се свежда до поредното изсипване на асфалт и минаване на валяка. В тази категория не влизат само пътищата в София, но и по цялата страна – първокласни, второкласни и несъществуващи. Да не забравяме и любимите ми легнали полицаи, зад които, в голяма част от случаите има дупка и човек дълго може да се чуди и мае защо асфалта от легналия полицай не е в дупката J

Спомням си преди години един смешен инцидент. Приятели германци ми бяха на гости и аз като един горд българин им направих едноседмична екскурзия из родината, да я опознаят и обикнат. Хората бяха дошли с кола от Германия, падат си малко любители на екстремните изживявания и бяха минали през Албания. След екскурзията единият от тях възкликна : „Тук си имаме една малка Албания!” J А конкретния повод беше едно малко „пътче”, което свързва село Рожен (под Роженския манастир) с Петрич и което по карта е дадено като второкласен път. Предполагам, че много хора са го виждали, но едва ли някой го е ползвал, тъй като в самото му начало от към село Рожен има огромна скала, която е паднала върху него и упорито отказва да се вдигне вече много години. Много нахални скали се навъдиха, ей! J

Автокаско. Какво е това животно и трябва ли ни? Наскоро четох, че се обмисляло Автокаското и гражданската отговорност да се слеят в едно. Искам някой от застрахователните компании да ми обясни защо на запад няма такова нещо като Автокаско? Ами нормално е да няма – това си е узаконена форма на рекет. Ако решите да си купите нова кола и не си направите Автокаско, колата просто ще изчезне. А на новата кола каското е минимум 2000 лева на година. Разход, който не е за пренебрегване.

Официалната версия е, че Автокаското покрива кражба и щета. И наистина, ако калника е одраскан или щетата е под годишната сума, която плащате, с малко ходене по мъките ще ви възстановяват щетата. Ако е малко повече, ходенето по мъките е повечко, но в повечето случаи има успех. Ако трябва да се възстанови по-голяма сума, обикновено ходенето по мъките е голямо, а резултатът е неясен.

Има и един друг момент с каското – дребния шрифт на договора. Признавам си, че не го бях чел докато не се случи един смешен или трагичен инцидент – зависи от коя страна ще го погледнете. На мой познат, който наскоро си купи чисто нова Дачия, през една тъмна, безлунна, изпълнена с порочни мисли нощ, му откраднаха предния капак на колата, заедно с акумулатора. Всичко е било извършено толкова професионално, че нито алармата е сигнализирала, нито крадците са повредили нещо друго. Съвсем професионално са откачили капака, знаейки как, и са задържали алармата.

Както и да го погледнем – поредната родна картинка. Интересното следва. Отива той при застрахователя и иска обезщетение за кражба. Да, ама не! Оказва се, че има дребен шрифт дори не в договора, а в една купчина листа, наречени общи условия, които нарочно са направени да са много и са написани ситно, така че човек да не им обърне внимание. Там се казва, че застрахователната компания не дължи обезщетение за открадната част на автомобила. И си го изпратиха по живо, по здраво. Тогава реших да погледна и моя договор и изненада – там имаше същата клауза, според която може да откраднат всичко от колата – капаци, гуми, врати, но ако купето е на място не се дължи обезщетение. Оставям го без коментар.

Както можете да се досетите, нито писмата до централата в Австрия, нито жалбите до Комисията за финансов надзор (където е управление „Застрахователен надзор”) имаха успех. Да си чел дребния шрифт! Така че човека пи една студена вода и си купи нов капак и акумулатор.

Ако обаче решиш да не се възползваш от услугите на застрахователните компании и колата ти е нова, те очаква изненада. Ще трябва да платиш няколко хиляди лева на някой добре облечен, леко възпълен, но спортен тип, за да ти я върнат обратно. Ако не ги платиш си има много хубав канал за износ към Грузия. Чиста работа – застраховател гладен няма да остане J

Качество на автомобилите. Много спорен момент. Както вече писах по-горе предпочитам японските автомобили, защото според мен са по-качествени от европейските. Правя уточнението, че говоря за автомобили среден клас, семеен тип. Въпреки това, обаче, и японците напоследък издишат. Трудно ми е да си го обясня. Погледнато през призмата на времето всяко нещо, което е ново е по-лошо от това, което е направено преди време. Естествено глезотийките на новите коли са повече, но пък се развалят по-често. Понякога дори така, че само пътна помощ те спасява. Според мен изделията насочени към масовия купувач, каквито са и автомобилите, отдавна са минали в графата – все по-голяма и качествена маркетингова опаковка и все по-ниско качество.

Понякога се изкушавам да си мисля, че дори е нарочно – предлага се нещо некачествено, което все пак издържа рамките на гаранцията и след това имаш два пътя – или купуваш ново, или плащаш много за сервиз. И в двата случая на теб се пада честта да стимулираш производителя J За съжаление обаче тази формула стигна толкова далеч, че вече не могат да изкарат и гаранцията.

Представители и официален сервиз. Тук ще направя само един малък коментар. Не знам как тези фирми са станали представители, но според мен централите трябва да преразгледат много внимателно критериите си за даване на представителство. Трудно се обяснява факта, че форумите изобилстват от недоволни клиенти, понякога дори и управителите на тези фирми влизат и се „карат” с клиентите ... но нищо не следва от това. В крайна сметка нали за това се изсипват един куп пари – за да получиш качествено обслужване, а не тарикатлъци.

И в тази графа имам интересна история. Случая е с представителството на Тойота. Без да навлизам в подробности, на познат му се разваля колата и след като го мотаят един месец в някакъв си сервиз се обръща към мен за съвет. Ровя аз из Интернет (жив и здрав да е чичко Google и братята руснаци) и намирам какъв е проблема. Намирам и официалния технически бюлетин издаден от Тойота, в който в прав текст е описан проблема и как се решава. При това преди повече от пет години. Сагата продължава вече в официалния сервиз на Тойота още известно време и с доста некомпетентни изказвания от така наречените майстори, до момента в който просто моят познат не показва техническия бюлетин. Онези хубавци го прочитат, много го харесват и питат дали могат да го вземат, защото тази повреда е често срещана. И това е официален сервиз! Те ТРЯБВА да имат тези документи и да ги ползват. Обаче „оно е майстор, оно не може да чете, а само да млати с чуко” J

Катаджии. Последният пирон в ковчега на желанието за нова кола. Видят ли те с нова кола, веднага ще те спрат да почерпиш едно кафе. Тази тема направо си плаче за отделен постинг. В мен завинаги ще остане мил спомен за това как едни умрели от глад полицайчета ме спряха в Орландовци в циганската махала (църквата в Орландовци е там), на една вътрешна уличка, толкова разбита, че се минаваше само на първа и с много внимание. Причината да ме спрат била знак, че улицата е еднопосочна и съм срещу движението J Нямаше как да не ги почерпя момчетата за добрата постановка J

Няма да споменавам проблема с липсата на места за паркиране или модата от последните години, щом някой ти е паркирал на „мястото” да му счупиш стъклото или да му спукаш гумите. Хората са казали, че простотията не ходи по гората. Но така или иначе този проблем е за всички – и за стари и нови коли.

Е, кажете ми тогава, за какво да дам купчина пари за нова кола? Дори и с големите отстъпки в момента. Но пък ще се радвам да ме опровергаете J 


Тагове:   нова кола,


Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

1. tera - Ххаха :)
20.07.2009 11:22
Забелязвам една сюжетна червена нишка през постингите ти - целият свят ти е крив и предпочиташ да живееш под наем и да караш стара кола, сигурно другият ти постинг ще е - защо предпочитам да почивам на село, а не да ходя по чужбина! :)
Шегувам се, но наистина се развеселих! :)))

Сега сериозно за колите - най-добре е купиш кола на 1 година, значи вече си е показала дефектите, не е навъртяла кой знае какъв километраж, а ще ти излезе много по евтино. Това не съм го измислила аз, учила съм го. Научно е доказано! :)
цитирай
2. rpatel - Абсолютно те подкрепям. В моя сл...
20.07.2009 11:24
Абсолютно те подкрепям. В моя случай има още една причина да си взема кола на старо. Ами още не съм си взела книжката и като си я взема, дай Боже, сигурно в началото ще карам ужасно. Представям си на какво ще я направя новата кола. Та по-добре да си купя някоя мъничка количка втора употреба, че и да я поиздраскам да не ми е жал. А иначе всичко казано от теб си е вярно. За какво му е на човек нова кола, като още на втория ден ще пропадне в някой "кратер" и ще я издраска от всякъде по нашите пътища? Лично мен би ме било много яд да съсипя една хубава нова кола в тия дупки.
цитирай
3. vasmer - tera,
20.07.2009 11:29
Да си кажа аз си го помислих като пусках постинга - хората ще кажат - тоя е голям мърморко :) Обаче пък това са мои размисли и страсти - напълно необвързващи, като се опитвам да докарам нотка на аналитичност, а и да развеселя хората.
В крайна сметка има един такъв момент, който много ме дразни - платени статии за това, колко е изгодно да купиш апартамент, колко е добре да караш нова кола т.е. псевдо-аналитици и платени писарушки ме убеждават в нещо. Е, аз пък съм на обратното мнение, моля за извинение :)
Иначе за колите, аз дори бих казал малко по-стара - на 3 или 4 години, караш я не-повече от 3 години и я продаваш. А с парите, които си спестил отиваш в чужбина или на село :)
цитирай
4. tera - Радвам се, че имаш чувство за хумор! :)
20.07.2009 11:54
Като знам какви са обидчиви тука хората, направо си изключение! :))
Това за едната година си има следната идея - хем не е чистак нова колата, хем пък изглежда като нова, а ти е излязла много по-евтино. Значи и егото ти е поласкано, а и джобът не е отънял прекалено! :)))
цитирай
5. анонимен - ...и моето мнение:
20.07.2009 12:53
vasmer, щом толкова му мислиш значи не си за нова кола. И аз съм минал през същите размисли и достигнах до заключение, че не са виновни всички неща, които ти си изброил, а съм си виновен аз, че заплатата ми не е по-голяма :)
И още нещо - като си избираш кола мисля, че е разумно цената и да бъде равна на парите които би могъл да спестиш за период от 3 до 6 месеца. Всичко друго си е изхвърляне.
Т.е. ако събереш парите за новата кола за 3 месеа едва ли ще ти пука за дупките, за условията в автокасткото и т.н.
цитирай
6. djgator - ...
20.07.2009 16:31
Още нещо изключително важно си пропуснал - парите на хората.. Купуваш нова кола с обявена цена от 35000 лв, плащаш още 3000 каско, такси, кат и данъци =38000лв към момента! Караш я 3-4 години, плащайки по 2500 на година и накрая не можеш да я продадеш за повече от 20 000!!! Тоест, за 3-4 години ГУБИШ над 24 000 лв!!!!!!!!! Елементарна сметка!
цитирай
7. vasmer - digator,
20.07.2009 16:35
Аз нарочно не засегнах темата за парите. Но си абсолютно прав.
цитирай
8. djgator - vasmer
20.07.2009 16:47
Занимавам се с търговия на автомобили от 93 година до сега.. Един съвет от мен- купуваш си кола между 4 и 7 годишна, караш я 1-2 години и я сменяш с друга такава- загубата е минимална и караш прилични коли :)
цитирай
9. vasmer - djgator,
20.07.2009 16:50
Влезе ми в кръвната група :)
Виж мой коментар номер 3, казвам точно същото :)
цитирай
10. анонимен - i
20.07.2009 17:38
Моята кола е на 12 години и като уцеля дупка ме боли сърцето а тия с новите коли как им е не знам
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: vasmer
Категория: Бизнес
Прочетен: 755761
Постинги: 112
Коментари: 1439
Гласове: 1971
Спечели и ти от своя блог!