Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.07.2009 12:48 - Facebook - реален бизнес модел или инвеститорски балон?
Автор: vasmer Категория: Бизнес   
Прочетен: 3586 Коментари: 11 Гласове:
1

Последна промяна: 10.06.2011 09:20


Кой не е чувал за Facebook, кой не е влизал в него? :) В последните месеци, обаче, имам чуството, че там става нещо странно.

Но да почнем от началото. Какво е Facebook? Представител на един от доста популярните напоследък сайтове за социални групи. Преминал дългия път от сайт за сваляне на колежки студентки, до сайт за обменяне на информация между голяма група от хора по целия свят.

Първоначалната идея е включвала създаване на профил и обмяна на съобщения между потребителите. Естествено има и такива нововъведения като "стена" и "Какво мислите?", което съответно се харесват на потребителите и водят до първоначалния успех на сайта. 

Какво се получава напоследък? Самата идея за обмяна на съобщения се преобразува в обмяна на картинки и клипчета. Границата между Facebook и MySpace практически изчезва, като в случая Facebook се променя по такъв начин, че започва да дублира много от функциите на MySpace.

На другия фронт настъпва Twitter, който взема само част от функционалността на Facebook и я превръща в собствен модел. 

Притиснат по този начин Facebook реагира с добавяне на нови функции, понякога в твърде различна посока, което още повече го отдалечава от първоначалната му идея. В добавянето на новости няма лищо, стига в крайна сметка да не започне бавно обезличаване. Факт е, че се случва точно това.

Типичен пример за горепосоченото е огромното настъпление на простички онлайн игри във Facebook. Предполагам, че са десетки, но според мен реалната полза от тях за бъдещето на сайта е доста съмнителна. Всички игри разчитат на социализация с вече създадени контакти, така, че по никакъв начин не увеличават масата от потребители. От друга страна гълтат големи хардуерни ресурси, които естествено струват пари. От трета страна хората, които играят обикновено се вглъбяват в тях и не обръщат много внимание на рекламните съобщения.

Какъв е бизнес модела на Facebook? И има ли го изобщо? Основно се разчита на постъпления от реклами. Какво се получава обаче в действителност? Приходите от реклами са няколко пъти по-малко от налятите инвестиции и оценката на компанията. Наскоро дори голяма част от инвеститорите изразиха притесние от този факт. Но продължават да се държат за инвестициите си. А не се очаква увеличаване на приходите от реклама. Нещо повече, в световен мащаб, приходите от подобна реклама падат. Дали е от кризата, или най-после рекламодателите са разбрали, че това не е ефективен начин, това предстои да се види.

Друг притеснителен факт е, че младите вече леко се отдръпват от сайта, за сметка на потребители с по-висока възрастова граница. Всеизвестен е факта, че тинейджърите са двигателя на подобни социални мрежи. Отдръпнат ли се те, означава, че е достигнат максимума и от там нататък следва път само надолу. Води се успех ако успеят да запазят текущото състояние.

Интересното всъщност е, че въпреки тези три описани фактора - обезличаване, намаляващи приходи от реклама и увеличаване на възрастовата граница, инвеститорите продължават да наливат пари в сайта, надявайки се на ... и те не знаят на какво (според техни думи).

Явно не са си взели поука от случая Skype - неясен бизнес модел и хиляди изгорели едри и дребни инвеститори. Явно и надеждата умира последна :) Може би трябва да се поучат от Twitter, които откровено казват, че още не са измислили бизнес модела и затова не искат да предприемат никакви стъпки. Интерсното и там е, че инвеститорски интерес има, като там е още по-фрапиращо - инвеститорски интерес без ясна визия за това как ще се печели. Но всеки отговаря за своите пари и има правото да ги загуби :)

Остава да се види само дали съм добър анализатор казвайки, че в близките 2 години Facebook ще започне да загива, MySpace ще оцелее, Twitter ще започне да увеличава присъствието си, но може да стане платен и ще се появи нещо ново, което ще грабне хората, а покрай тях и инвеститорския интерес.

Но при прехода някои ще загубят. И то много. И ще се играе играта - по-бързия печели. Останалите ще събират парчетата на поредния балон.


Публичен профил на vasmer, категория Личен блог

Ако желаете да създадете уникално местенце за събиране и споделяне на знание, регистриайте се тук! Стига вече социални мрежи! баластра-та е за лични неща!


Тагове:   бизнес модел,


Гласувай:
1
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - МОЛЯ?!?!?!
31.07.2009 12:54
"най-после рекламодателите са разбрали, че това не е ефективен начин, това предстои да се види"? Рекламата на клик, каквато предлага ФБ в момента е един от най-полезните за клиента начини за реклама. Носи му директен, таргетиран трафик в сайта от потенциални клиенти! Изсмукан от пръстите и ужасно повърхностен анализ. Защо мислиш, че май спейс ще оцелее? Вече обявиха, че ще го правят платформа за игри. Това не е оцеляване, а промяна на първоначалната идея на сайта.
Направи сериозно проучване на пазара и чак тогава пиши. Иначе се излагаш.
Един от бизнеса.
цитирай
2. dorichela - Фейсбук е дипломната работа на с...
31.07.2009 12:54
Фейсбук е дипломната работа на създателя му и не е бил замислен като нещо грандиозно. Отначало са били регистрирани само колежаните от випуска му и малко по малко с включване на познати мрежата се е разрастнала. Аз си направих 2006-а, за да мога да комуникирам по-лесно с приятелите ми от САЩ, тъй като там скайп не е толкова популярен /а и е платен доколкото знам/. От 2006-а досега в сайта има добавени адски много нови функции и постоянно се обновява. Не смятам, че сайта, направил милионер собственика си, ще изчезне, нито смятам, че е по-лош от майспейс, където, честно казано е една голяма каша... Вярно, взаимствани са доста неща, но според мен ФЕйс-а е доста по-практичен. За Туитер не мога да кажа, просто защото не съм го гледала... Но идеята да се направи "платен" достъпа ще отдръпне доста от потребителите..
цитирай
3. vasmer - 1.
31.07.2009 13:06
Ами виж сега, аз затова пиша, че предстои да се види в близките 2 години. Освен това, фактите, които изнасям не съм си ги измислил аз, а са на базата на официално изнесени данни.
Точно за таргетирания трафик ми е думата - провери и ти, поинтерсувай се защо приходите им са 400 милиона, а оценката е близо 2 милиарда :)
Друг от бизнеса :)
цитирай
4. vasmer - dorichela,
31.07.2009 13:11
Това е интересното на дългосрочните прогнози. Печелят тези, които виждат малко по-напред и не са въвлечени в масовата истерия. За потребителите е все едно, те мигрират лесно, но инвеститорите отзад разчитат на бъдещи печалби.
Защо смятам, че MySpace ще оцелее? Защото от известно време е достигнал максимума си и не пада. Има някои много интересни анализиращи инструменти, които покзват интересни неща.
А пък от съвсем друга страна, това си е лично мнение. Имаше и хора, които и за Skype се нахвърляха като господин 1, но после си налегнаха парцалите като излезна реалната оценка. Има една проста истина: подобни сайтове се развиват 2 години, 2 години са на върха и после започва умирачката :) И който е спечелил до тогава е спечилил с борсови манипулации. Останлите духат супата.
цитирай
5. dorichela - васмер,
31.07.2009 13:26
Ами фейсбук има още да се развива, не мисля,че 2-те му години са минали :)
цитирай
6. vasmer - dorichela,
31.07.2009 13:35
Развитието му свърши. Гледам кривата на развитие - от 2005 до края на 2007 - близо 2 и половина години развитие. От там до сега е само нагоре - бурен растеж, който започва да се забавя в последните месеци. Мисля, че в края на годината ще мога да ти кажа кога ще умре :)
цитирай
7. dorichela - Ще видим, но не вярвам ;)
31.07.2009 13:42
Ще видим, но не вярвам ;)
цитирай
8. vasmer - dorichela,
31.07.2009 13:52
Ами да. То гаранция няма в тези неща. Анализ правиш като свърши :)

цитирай
9. vasmer - Току що видях ...
31.07.2009 16:18
Току-що видях как един младеж вдъхновено обяснява как печели от мрежата - клика си човека по банерите, влиза по страниците, стои по 30 секунди и си излиза. И си е направил сметка даже, колко печели на ден :)
Да продължават да ми обясняват колко е изгодна такъв тип реклама :)
цитирай
10. анонимен - ФБ
04.08.2009 17:39
Честно казано, нямам идея за какъв дявол се регистрирах, но от всичките социални мрежи, в които съм се регистрирала, тази е най-инфантилната и дразнеща мрежа. Това нещо може и да е расло до известно време, но напоследък само буренясва, в буквалния смисъл на думата. Само съм чула, че преди не е имало толкоз онлайн игрички там, но откак съм регистрирана, ме спамят с по 15-20 покани, подаръци, целувки, близалки и какви ли още не глупости... но ако не дай си боже случайно, някъде из браузването, взема че харесам профил на конкретен потребител, начините за контакт с въпросния без да съм го аднала като приятел, е минимален. Уж има фотоалбуми, но се оказва че ако искам да коментирам сладкото таралежче, снимано някъде си, ако не съм "френд" на човека, не мога и копче да обеля... С хората, които не познавам, но ми се ще да опозная, нямам почти никакви шансове за контакт, но от друга страна, хората, които съм аднала като приятели, ме заливат с информация за всяко кликане из мрежата, и то пряко волята си (и досега не съм открила възможност да огранича рикуестите, които профила ми буквално бълва при всяко кликане на някой случайно изпречил се куиз, или смахната картинка). На всичко отгоре и възможностите за персонализиране на страницата са направо мижави, в сравнение с разнообразието, което предлагат мрежи като IMVU да речем...
С две думи - facebook sux!
Заради двама-трима познати се налага да го търпя :(
цитирай
11. vasmer - 10. ФБ,
04.08.2009 19:28
И моето мнение доста се промени въ ввремето. В началото имаше ентусиазъм, имаше идея, сега стана точно както го описваш - на мен ми прилича на брюкселско зеле - расте навсякъде, без никаква идея накъде върви. Разликата е, че брюкселското зеле е симпатично :)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: vasmer
Категория: Бизнес
Прочетен: 555993
Постинги: 112
Коментари: 1439
Гласове: 1971
Спечели и ти от своя блог!