Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.11.2009 16:11 - Защо нямаме гражданско общество?
Автор: vasmer Категория: Други   
Прочетен: 2980 Коментари: 12 Гласове:
3

Последна промяна: 29.06.2010 21:18

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Че нямаме гражданско общество в България, нямаме. За това спор няма. Защо обаче го няма? Позволявам си да нахвърлям няколко мисли по въпроса.

Какво всъщност е гражданско общество? Сигурно има много определения, въможно е дори да са написани научни трудове (с ударение на първата сричка :) Най-елеметарното е да се изходи от самата дума - общество съставено от граждани. До тук добре! Тъй като така или иначе живеем в общество (без да коментирам дали е добро или лошо), по метода на изключването остава, че всъщност нямаме граждани. Интересен извод :)

И така, къде са гражданите и какво всъщност е това чудо наречено гражданин? Тук веднага се сещам за онзи грубичък виц, в който се казва, че в България никога няма да стане гражданска война, защото е пълна със селяни :)

Но сега, сериозно. Можем ли да дадем дефиниция на понятието гражданин? Ако попитаме голяма част от живеещите в София, те веднага ще се определят като граждани, на които селяните от провинцията им пречат. Но всъщност твърдението им, че са граждани се базира на местожителството им. Което е дълбоко погрешно, независимо че на някои от тях прадядовците им са газили калта по Мария Луиза. Значи не е и това. Забележете, казва се "гражданско" общество, а не "жителско" общество. Значи трябва да се равняваме по гражданите. Тук пак се сещам за лафа "софиянци си отиват на село", който не е от времето на демокрацията, а от доста преди това. Значи не можем да кажем, че софиянци са граждани или пък мерило за обществото. Пак нещо ни се изплъзва.

Това което ни се изплъзва е вътрешното убеждение, че сме граждани на тази държава, че като нейни граждани трябва да я обичаме и пазим, независимо дали сме от София или от Горно нанадолнище. Това ни липсва на нас. Липсва ни и това, когато видим нередност, не да застанем като сеирджии, а като достойни и възпитани граждани да опитаме да помогнем.

Примери за горните думи - колкото искате. Всички се оплакваме, че навсякъде е пълно с боклуци, но колко от вас изхвърлят боклук на улицата? Какво правите със строителните отпадъци след ремонта вкъщи? И тук още не опираме до гражданската част, това е част от общата култура. По времето на социализма имаше гражданско общество, колкото и смешно да е твърдението. Ако изхвърлиш боклук на улицата веднага някой ще ти направи забележка и ще те накара да си го вдигнеш. А сега, някой изобщо опитвал ли е да прави забележка? Току виж и боя си отнесъл. Но същия този, който налита на бой затова че са му направили забе;ежка, че си изхвърля фаса през прозореца на колата, вечерта сяда пред телевизора и псува правителството, че му е мръсно пред блока. Такива примери могат да се дадат безброй. Няма смисъл да се изброява. 

Какво е личното ми мнение? Ние не сме държава, съставена от граждани. Ние сме една сбирщина от хора, които делят една територия. И докато между нас има наистина достойни хора, основната маса е съставена от простаци и чалгари. Да ме прощават почитателите на тази музика, но аз лично я асоциирам с простотията и селянията. Нямам нищо против селяните, не мога да понасям селяците, обаче. А те в много от случаите се пишат най-големите граждани.

Но аз малко се отклоних. Защо нямаме гражданско общество? 1989 година. До тогава е имало порядки, вярно, насилствено наложени. Много от тях, като например, засягащи културата на гражданина са били добри. Други са били типичните извращения на насилствено наложен социален строй. След тази година всичко се срива. Идва ред на свободията, нихилизма и анархията. И ние сега берем плодовете. И си правим глупави кръгли маси на теми като например "агресията в младите".

Няма какво да се дискутира - агресията в младите е огледало на нашето световиждане. Докато баща му на младия човек - домашното пиянде пие и псува правителсвото, докато майка му гледа турски сериали, той се опълчва на системата. Той не иска да е част от тази система и се бунтува. Естествено, това е по глупав начин, но неговият опит е толкова. 

Пак се връщам на темата за липсата на гражданското общество. Кой властимащ от годините на прехода направи дори и една малка крачка в това да ни убеди, че вече живеем в демократична държава? Никой! Защо например не иззеха всичко на БКП и да ги оставят да си направят партия БСП щом като толкова ги влече. Но да е наравно с останалите. Ей така, един малък жест, но с огромен социален ефект. 

Защо медиите продължават да бълват само черна хроника, наблягайки на това че живеем в една черна манипулирана действителност? Действителност подчинена на доклади на ДАНС, папки, досиета и всякаква друга мърсотия. И пак - защо не разсекретиха досиетата напълно, например? И всякакви други въпроси към старите правителства, които спокойно можем да прехвърлим и на това, когато си тръгне. 

Усещането на повечето от хората е че живеят в комунизъм. Усещането на друга част от хората е че живеят в разграден двор на безплатен хан. Няма усещане че се живее в държава.

Какво излиза? Ние нямаме усещане, че живеем в държава, какво остава за това да се държим като граждани. Тук пак искам да дам любимия си пример от теория на системите. Ние сме стигнали тази фаза, в която без външен стимул няма да излезем от калната си локва на изкривеното мислене. Нужен ни е шут. Минахме през "нежната революция", никой не пострада особено, като изключим, че поседяхме малко на тъмно и се редихме на опашки за кисело мляко. И не можахме да разберем смисъла на свободата, смисъла на демокрацията.

Видяхме че меката жилка от страна на Европейския съюз ня води до никъде. Какво ни остава? Да изстрадаме свободата си. Според мен, колкото и грубо да звучи, трябва да ни изключат от Европейския съюз. Трябва да ни посочат с пръст като най-смотаните в цяла Европа. Трябва да ни забранят да правим бизнес с тях, трябва да спуснат Желязна завеса от тяхна страна. Трябва да останем изолирани, но без братския Съветски съюз. 

Какво ще се случи при този сценарий? Ще обеднеем всички. Богатите ще обеднеят, бедните ще изчезнат. Грубо е, но ще платим цената си. Тогава, може би, вече ще знаем какво искаме. И ще опитаме да го постигнем. Може би! 

Знам, че с тези си разсъждения ще си навлека гнева на много "свободни граждани". И какво като сте гневни? Да не би да не газите калта пред новите си жилища в Манастриски ливади по 1000 евро квадрата? Да не би да не си трошите колите в дупките? Да не би чалгата не ви дъни от всички възможни ъгли и посоки? Да не би детето ви да не става бясно и агресивно? И още хиляди други неща.

Няма такова нещо като "нежна революция". Това е оксиморон. Революцията за това е революция, защото срива основите на нещо. Ние тук си надградихме комунизма с частна собственост. Помните ли как завършва тефтерчето на Левски? 

Народе!!!??


---------------------------------------------------------
www.balastra.com - Организирайте вашите линкове!



Гласувай:
3



1. slancho - Да! По най-дългия и най-болез...
06.11.2009 17:58
Да!
По най-дългия и най-болезнения път ще трябва да минем,което не е много умно.
цитирай
2. smani - vasmer
06.11.2009 21:52
Как може да се коментира грозната истина - с мълчаливо съгласие.
Но въпреки това има и ключови думи: култура, държава и нежна революция. Три неща, от които имаме нужда /без нежна/.
цитирай
3. lado - Най-парадоксалния извод, до който ...
06.11.2009 23:07
Най-парадоксалния извод, до който стигнах току що без чужда помощ : ако искаме справедливостта да възтържествува, трябва да национализираме едрата частна собственост - по комунистически срещу комунистите - и всичко ще си дойде на мястото !
Въпроса е как да се осъществи демокрацията в такива условия и ако използваме техните методи,дали и ние ще приемем част от тяхната идеология и автоматицно ще се окажем комунисти?
цитирай
4. анонимен - комунизмът си отиде преди 20 години
07.11.2009 02:06
а ние се държим като крепостни селяни.
разбира се , че трябва да си извоюваме този БГ СЪД да ни върне ограбеното, да вкара мошениците в затвора, но за това трябва революция в мисленето ни.
да си сменим чипа, ни призоваха преди..колко там години, ние пък се обидихме, незнайно защо.
е, сега мошениците си позволяват всичко и ни мислят за пълни глупаци...
но най-готин е Главният ни прокурор със замечтания си поглед на наркоман.
2010 година, България!
Сн С
цитирай
5. chara - Рано или късно ще избираме -
07.11.2009 08:21
културна диктатура, т.е диктатура на правовия ред или демократчен хаос ...
За сега сме си избрали хаоса!!!
:(
цитирай
6. vasmer - Чудя се ...
07.11.2009 09:35
Чудя се изобщо дали е възможно да се промени нещо по начина по който се движим сега? Как може огромна маса от хора да бъдат накарани да повярват в себе си, не в поредния месия, който ще започне дабъде оплюван още след няколко месеца? Да повярват хората, че всичко зависи от тях. Не само да си стоят пред телевизора и да псуват. Това не означава да се вдигнат на митинги и да правим веднага революция. Това означава да започнем да притискаме тези които ни управляват да си вършат задълженията. Да ги заливаме с писма, със сигнали, да ги съдим тук и в чужбина, да им покажем, че това не може да продължава вечно. Но за целта трябва да го искаме много и да си вярваме. Ако някой има идеи, моля да сподели!
цитирай
7. lado - Чудя се изобщо дали е възможно да се ...
07.11.2009 10:27
vasmer написа:
Чудя се изобщо дали е възможно да се промени нещо по начина по който се движим сега? Как може огромна маса от хора да бъдат накарани да повярват в себе си, не в поредния месия, който ще започне дабъде оплюван още след няколко месеца? Да повярват хората, че всичко зависи от тях. Не само да си стоят пред телевизора и да псуват. Това не означава да се вдигнат на митинги и да правим веднага революция. Това означава да започнем да притискаме тези които ни управляват да си вършат задълженията. Да ги заливаме с писма, със сигнали, да ги съдим тук и в чужбина, да им покажем, че това не може да продължава вечно. Но за целта трябва да го искаме много и да си вярваме. Ако някой има идеи, моля да сподели!

Писма ,сигнали.....- къде? Да не дава Господ да ти потрябва българския съд, а за по-висши инстанции трябва отново време и пари - колко от нас ги имат?
Освен това сме разединени в ценностните си ситеми и приоритети - ако тръгнем едновременно , то това ще стане във всички посоки
цитирай
8. chara - Писма и сигнали - да!
07.11.2009 12:22
Но ... има хора срещу които това не действа!!! Никак!
На средните нива - има ефект, но по-нагоре ...
Или може би аз попаднах на "жесток" противник ...
Сякаш да ...
цитирай
9. анонимен - @7 - подкрепям напълно
07.11.2009 12:45
адвокатските услуги са скъпи по целия свят и си ги позволяват основно мошениците..тази схема работи и тук отлично
но затова обществото се обединява в защита на правата си за човешки живот..това го нямаме
Сн С
цитирай
10. vasmer - Май не се изказах точно ...
07.11.2009 20:10
Исках да кажа да притесняваме органите за неща, които са им във функциите. Например за кучетата в София. Всички ревем че е пълно с кучета, но не се оплакваме. Ако направим една масирана атака по всички фронтове. Ако залеем и община, и държава, и Европейската комисия с жалби, все по някое време ще трябва да се вземат мерки. Ако има хора с пари да заведат искове. На адвокатите се плаща от загубилата страна. А няма начин да не се спечели. това имам предвид.
И така за всички проблеми :)
цитирай
11. анонимен - @10 - аспектите са много
08.11.2009 12:44
но коментиращите "пропускаме" битово-културните нюанси, че вече май вървим към оцеляване
и ако не се намерят граждани да си отвоюваме СЪДА всичко си остват искове до арменския поп...малко граждани много бандити!
Сн С
пс- за бездомните кучета - ЗВЪНЕТЕ на телефона на кучешкия приют, системата работи, личен опит.
цитирай
12. hinki - ***
06.01.2010 18:09
В доста закони пише "с грижата на добър стопанин". Какво влиза в тази грижа? Над какво точно трябва да я полагаме? Ще ни научи ли някой на това? Ей такива неща ми се въртят в главата.
Харесвам постовете ви и особено този за възпитанието на децата. Оттам трябва да започнем.
Благодаря. Продължавайте.
:)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: vasmer
Категория: Бизнес
Прочетен: 753732
Постинги: 112
Коментари: 1439
Гласове: 1971
Спечели и ти от своя блог!