Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.08.2009 16:09 - Имаме ли нужда от БАН?
Автор: vasmer Категория: Политика   
Прочетен: 9014 Коментари: 70 Гласове:
3

Последна промяна: 10.06.2011 09:19


Винаги съм бил отявлен привърженик на това в България да се прави наука. Явно има някакво предопределение за живота на човек - въпреки, че съм израсъл в "бедно работническо семейство", споменаването на думички като физика, технология, космос, винаги са предизвиквали топли вълни на умиление в мен. Другото обяснение, е че имам нужда от психиатър :) 

В самото начало на инженерната си кариера работих в БАН. Институт за космически изследвания. Леле, как звучи! А всъщност нищо и половина по онова време (1997). Дори и някога да сме имали нещо общо с космоса, по нищо не личеше. А бях напомпан идеологически, че сме четвъртата космическа сила в света. Видях само изхабени хора, бездарие и паническо надпреварване при споменването на думата "заплата".

По проекта, по който работих имах шеф, който не знаеше какво прави там, имаше екип от 40 човека и само двама работещи - моя милост и една лекарка. С градниозни уислия, много въображение и почти никакви пари успяхме да направим анализ на сърдечната дейност на всички соц космонавти от самото начало на космонавтиката и приведохме данните в удобен вид, за да може ръководството да ги продаде на някакви белгийци за много пари. Лично аз, след няколко месеца работа по проекта взех астронимическите 17 долара за свършения труд и силно огорчен преминах в частния сектор.

Въпреки всичко продължавах да следя как се развива института. В последните години като че ли се съживи малко и дори има няколко перспективни проекта и разработки. Естестевно всичко е според нашите мащаби. В останалата си част - пълна посредственост.

Та сега задавам логичния въпрос: Имаме ли нужда от БАН във вида, в който е? Сигурно сега радетелите на нАуката ще скочат и ще кажат, че ще станем като държава от третия свят ако нямаме БАН. Ние и без него вървим натам, а не виждам някой изтъкнат професор или академик да е помогнал.

Наскоро станах свидетел, как един служител на БАН, който не се мяркаше там, работеше в частна фирма, стана професор. Пиха по една ракия с комисията и му дадоха тапията, "щото се познават от доста отдавна". Имаше и мотивация - човекът така се бореше за по-висока заплата. Която, by the way, идва от нашите данъци. И нека ни взимат, но да има резултат.

Да, ама не! Ние вече не сме планова икономика. Пазарът определя кое, как да се случи. А по правилата на пазара, който има идея за рентабилен проект, получава финансиране за проекта, работи по него и съответно печели. Който няма, какво прави? Прави нАука в БАН, Ааа, не! 

Не знам дали си спомняте, но имаше едни протести преди месеци за това да не се намалят разходите за наука в бюджета за 2009. Въпреки любовта си към науката, аз бях против тези протести. Да се дадат пари. За какво? За да изследват любовния живот на мравките? Защо, щом са толкова печени тези наши учени, не получат пари по някой от проектите, които се предлагат? Има и такива с държавни пари, има и такива по програми с европйески и други средства, има и такива идващи от частния сектор. Защото сигурно 80% от служителите на БАН отдавна са забравили какво е това наука и просто стоят там и кротко си мухлясват до пенсия. На останалите 20% БАН не им трябва, те се оправят и без него, само малко ги улеснява. За сметка на това държавата отделя кой знае колко пари да поддържа една от гордостите на социализЪма без ясна цел и визия какво да я прави тази гордост.

Помните ли онзи случай, който даваха за онзи професор от БАН, който предлагаше лечение за рак и правеше експерименти с мишки. Човекът се бореше, показа някакви резултати. На мен лично ми направи много добро впечатление с изказването си, че въпросът  трябва да се проучи от много страни, да се направят още много изследвания и тогава да се премине към някакви клинични изпитания с хора. Какво направи БАН по въпроса? Сформира комисия. Какво може да направи една дебилна организация, съставена от стари пръдльовци, когато трябва да вземе решение? Ами да състави комисия, да размие отговорността и да потули нещата. Не че искат да навредят. В никаквъв случай! Тях просто ги мързи. А ние им плащаме.

Искам да се спра на това как аз разбирам науката и нейното бъдеще в България. Според мен има два вида наука. Наука в полза на индустрията и технологиите, най-общо казано. И наука за новото в науката, чистите теоретици и експериментатори, които правят гигантските крачки в нашето познание. 

Първите, тези, които работят за индустрията и технологиите, изобщо нямат нужда от подобна структура като БАН. За какво им е? Имаш ли идея, кандидатсваш за проект, взимаш парите, стигаш до някакви резултати и почваш да гониш индустрията да ти платят за патента или лиценза. Това е класическия западен модел. В това време, защото все пак трябва да живееш, преподаваш в университета. Така университета добива така ценните му кадри, които са носители на прогреса, а пък тези кадри съответно увличат младите умове след тях. И нещата се развиват. Едва ли някъде по света има подобно недоразумение като БАН? В това отношение западният модел е категоричен - наука се развива в университетите. Защо примерно МИТ е толкова велик? Защото там преподават хора, които разработват нашето бъдеще по проекти с големите компании. Аналогичен случай в наше село: думата професор е по-скоро посмешище, от колкото ценз.

Втората група, чистите учени, също трябва да са вързани с университетите. Проблемът с тях идва от това, че инвестициите в тях са силно рикови. Те могат цял живот да работят по една тема и нищо да не направят. Или пък от десет проекта, чак единадесетия да роди нещо гениално. В този случай вече самият университет трябва да реши какви пари да осигурява. И после да се бие в гърдите, че е дал поле за изява на Нобелов лауреат. Силно възприет модел на запад е подбни учени да прескачат от един университет в друг - там където им осигуряват подходящите условия. Например Принстън, Харвард - все класически университети с афенитет към очертаването на така наречената final frontier в науката. На базата пък на техните резултати, те взимат съответно повече пари от държавата за тази си дейност. И така кръгът се затваря.

В тези модели никъде не присъства такъв изкуствен орган като нашата соц гордост. От подобен инкубатор на плесени никой не е видял полза и дори и да е имало някъде напъни, бързо са се отказали. Почти във всяка държава има подобни сдружения, но те са по-скоро с идеална цел и са подчинени в повечето случаи на университетите или гилдиите.

Не искам да бъда разбран погрешно. не казвам, че нямаме добри специалисти. Например българите, които се участват в проекта за Големия адронен колайдер са нашата гордост. Това, което твърдя е, че те нямат нужда от мухлясала шапка, а от ясни правила по които да получават пари по програми или от университетите, за да се развиват. Само така ще имаме наука. В противен случай рискуваме да започена да се сравняваме с корпорации, като IBM или Bell Laboratories, които отделят за чиста наука десетки милиарди на година, а подобно съревнование е ясно къде ще ни доведе.

Нека да си знаем гьола, но ако все пак някоя жаба изкряка много силно, да има механизъм за даване на трубуна :) И определено да не се подвеждаме по НиколайВасилевски концепции за научни инкубатори. Достатъчни са праивила, улеснен достъп до финансиране, премахване на корупцията в проектите и рейтинговане на университетите по резултатите, които постигат, а не на калпак. 

Някой все още да смята че имаме нужда от БАН?

Публичен профил на vasmer, категория Личен блог

Ако желаете да създадете уникално местенце за събиране и споделяне на знание, регистриайте се тук! Стига вече социални мрежи! баластра-та е за лични неща!


Тагове:   БАН,


Гласувай:
3
0



1. анонимен - кой в България се нуждае от наука?
20.08.2009 11:59
ми те си знаят всичко нашите бизнесмени, защото нямаме бизнес..

ето как се финасира наука (годишен бюджет:
Harvard Endowment: $36,926,693,000
Princeton Endowment: $16,727,060,000 и т.н)

http://colleges.usnews.rankingsandreviews.com/best-colleges/national-universities-rankings

ние имаме в изобилие пропаганда - пишем си само как някой искал да ни унищожи, планове разни. а там хората си работят и надали са чували и за нас.
та затова българският интелект "изтича" и имаме много успели българи, но успели ТАМ!
та БАН ще има, когато има потребност от наука, технологичното свързавне в глобалния обмен не е трудно, но кога ще е това?


цитирай
2. vasmer - Именно!
20.08.2009 18:35
Малко известен е факта, че има нужда от наука там където индустрия. Ние какво имаме? Една купчина "бизнесмени", които имат по 10 заведения и няколко склада. Страшен бизнес! Или пък строители-недостроители. За съжаление много малко излиза от държавата като продукт. И затова сме все на опашката. Когато се заговори за кризата и имотния балон се оказа, че държави като Естония, Латвия, България са имали брутен вътрешен продукт в голям степен от пазар на имоти. И затова се влошаваме и ще продължаваме да се влошаваме. За разлика от Полша например, които си имат и производство и когато другите държави, които са производители тръгнат да излизат от кризата, ще излезнат и те. А ние още дълги години ще сме в рецесия, независимо от това какви данни изкарва Статистическия институт.
Всъщност това беше лирическо отклонение :) Мисля, че тезата ми се разбра - наука ще трябва като има кого да обслужва. На дебеловрта собственик на заведение, знание как да строи ракета не му трябва :)
цитирай
3. анонимен - само ще четем за научни постижения...
20.08.2009 19:36
то да е собственик на заведение, пак е добре, че все нещо ще поработва и ще възникват потребности. а всъщност, поради безумна некадърност и необразованост нашият индустриален"елит" само краде (а ние му казваме "корупция"!).
жалкото е че позволихме да покварят терминологията и обсъждаме глупостите им, вместо да видим, че такъв "модел" няма по света и че останахме встрани от "света".
не ни идва отвътре да поискаме държавата да смени "бизнес климата", отново поради лошо образование..

цитирай
4. vasmer - Именно ...
22.08.2009 00:34
Именно при подобни решения се разбира дали държавниците мислят държавнически. В случая ние сме само пионките, ние дори не сме прекия консуматор н апродукта на науката. Всичко минава през индустрията. И държавата, в случая дърваниците трябва да вземат стратегически решения. Само, че нали се сещаш - стратегическия миниджменът в света е най-платеното занимание. Тук се върши от аматьори и политически функционери. Затова сме на този хал, не само в науката.
И мисля, че нещата могат да тръгнат към оправяне само като държавата стане работодател, съизмерим с пазара, да има лостовете да се бори за ценните кадри. А сега какво, някой гъзолизач, който разбира само от гъзолизане става министър и трябва да взима стратегически решения! Че на него на тепсия д аму ги поднесат пак няма да ги познае.
цитирай
5. анонимен - - Снежана Серафимова
22.08.2009 15:05
Извинявам се, че предишните ми два коментара са анонимни, но бегло следя блога поради изобилието на пропаганда и множество коментари на "сензациите на деня". Все пак писането в свободното време си е за забавление и разтоварване.
Идва и тъжната констатация, че темата се предполага да е много коментирана, а не е..

Хареса ми мисленето и енергията Ви.

Пожелавам синът Ви да има щастието да се образова в достойно българско училище, което аз нямах за моя син.
Инвестициите в образованието и науката са с най-голяма възвращаемост. Затова стратегичесият мениджмънт в САЩ залага на това. Как ще се случи нашите обществени училища да лицензират програмите си, учителите да се сертфицират. Готово ли е обществото; къде са БАН, МОН!..и това е кауза, но кой и как ще се пребори!...
Личният ми опит много ме разочарова от нас самите. Като че ние отказваме достойните и образовани българи да структурират икономическата и образователна системата, щото българските деца и учени да върнат славата на българския гений - историческа и природна даденост.
Констатациите са ясни, сегашната "държава" ползва силната пропагандна машина, всячески ни зомбира и, изумителното е, че на нас това ни харесва.
Иска ми се да кажа "засега", но не съм убедена.
А иначе бих подкрепила всеки опит, защото имаме спешна нужда от мисъл и действие.
цитирай
6. dmk - БАН ли?!
23.08.2009 09:44
И тази тема е доста болна, макар че то у нас всичко е болна тема. Както и да е – много отдавна съм на мнение, че БАН не е необходим (поне не и в този вид), нещо повече – даже е вреден. Вероятно някъде в миналото, при неговото създаване, пак е бил взет грешен модел и няма отърване от това. Защото много често се твърди, че подобни структури има и в много западно-европейски страни (напр. Франция). Никой обаче не допълва, че там това е структура с „представителни” функции. Там се става „член” след съответното признание за възможности, заслуги, достижения. И става въпрос за престиж, а не за доживотни заплати и привилегии. А при нас някой завършва някъде нещо и хоп – става „млад” учен в БАН. И като види, че парите не са това, което е очаквал, в най-добрия случай го ползва като трамплин. В същото време там единствената задача е да се работи „наука”. Това пък се използва много демагогски спрямо Университетите – изисква се техните преподаватели да се сравняват с „постиженията” на банаджиите, но не се отчита учебната им заетост и т.н. Но, както и в останалите случаи – подобни дискусии служат предимно за разтоварване на натрупаната негативна енергия..
цитирай
7. анонимен - Моите поздравления за постинга!
24.08.2009 14:01
Абсолютно правилно сте описал картината. И аз не съм съгласна такава структура да съществува без реален принос към обществото. Те отдавна нямат никаква връзка с нуждите на бизнеса, съвременния живот или която и да е сфера, в която би трябвало да развиват науката ни. Има университети у нас, в които преподавателите са и практици и е изключително интересно да слушаш лекциите им, защото говорят за реални ситуации, а след това ги анализират от научна гледна точка.
цитирай
8. vasmer - 5. Снежана Серафимова
24.08.2009 20:28
Да, за съжаление сте права. Имам чуството, че сме се превърнали в една апатична нация, която не се интересува от това да се образова, да научи нещо ново. Имам чуството, че регресираме духовно, което пък косвено се отразява на всичко останало.
За мен също е интерсен факта, че това не е особено коментиран пост. Още повече, че той не е толкова злободневен, колкото опит за аналитичен. Но е факт. Или множеството от хората нямат мнение, или не се интересуват. И в двата случая не е приятна констатация.
цитирай
9. vasmer - dmk,
24.08.2009 20:35
Благодаря за подкрепата относно това, което съм написал. Хубаво е да се чуят всики за и против, особено от хора, които се интересуват.
Всъщност мисля, че подобни дискусии трябва да има и то не само за разтоварване на натрупаната негативна енергия. Ако си представим, че поста е равен на една журналистическа статия (надяваме се, че поста е независим), то той може много успешно да изгражда мнение в обществото по всички болни въпроси. Неазвисимо дали мнението е за или против. Най-лошото е липсата на мнение. И тук мисля, че подобни дискусии ще помогнат. Или поне се надявам.
цитирай
10. vasmer - harvi,
24.08.2009 20:40
Аз не можах да уча в такъв университет. Обучението, което пулучих в Техническия университет беше смешно от техническа гледна точка. За всичко друго - дълбок поклон на преподавателите ми, но наука, техника, технологии, всичко това беше застинало някъде в последния ледников период. Ще ми се поне бъдещето да е различно. Няма да е за нас, но поне за децата ни.
цитирай
11. анонимен - - Сн Серафимова - harvi,
24.08.2009 22:08
ама това си е ПРОПАГАНДА!

какви практици, какви лекциии, че пък и изключително интересни! каква методика на оценка ползвате? вярно, че нямаме бизнес и в този смисъл може да се каже, че са практици. Но поне следете класациите на университетите, колкото и относителни да са те,
ето ви една такава.

http://www.webometrics.info/

vasmer,
образованието, във всички етапи, е значима тема и ще се радвам да поставите някаква весело-разтоварваща дискусия за разнообразие измежду пропгандата, та да има повече смислени хора като dmk да разтоварват неагативните емоции.
И дано излезем от безвремието. Вярно е, че писането е само началото, истинската битка е война, но ..you never know! Дотогава приятна отпуска.
цитирай
12. анонимен - Сн. Серафимова
25.08.2009 08:58
Имам предвид УНСС. Голяма част от преподавателите са известни консултанти или управители на компании за подбор на персонала, човешки ресурси, управленско консултиране или експерт-счетоводители и знаят какво говорят по време на лекции. Другите, които не излизат от университетските си канцеларии, цитират само написаното в учебниците, прекалено теоритизират и си личи, че нямат пректически опит. Лекциите им са сухи, за разлика от лекциите на първите, които са изпъстрени с многобройни примери. Аз ходя да слушам от време на време някой преподавател и за това зная каква е ситуацията в момента - разбира се, само в този университет. За Техническия университет - съжалявам, че няма нови технологии и оборудване - така наистина няма да се създадат предпоставки за развитие на инженерните специалности. А темата е много важна за обществото и трябва да се коментира.
цитирай
13. анонимен - oще пропаганда..harvi
25.08.2009 10:39
Колко големи са тези компании и колко известни са управленците им!
Kак ги измервате тези величини големи - малки? А какъв пък е този бизнес дето консултират!
Та точно тези велики български управленци под експертното ръководство на още по-великите си консултанти си направиха фирми по тяхното жалко подобие. И какви стратегически планове само развиха под гръмките английски заглавия на "компаниите си" с български спелинг, на които и значението не знаят!

и какъв страхотен подбор на персонал тече по тези международни, глобални и всяккви компании в България - това също e повече от ИНТЕРЕСНА тема. Я се вгледайте в CV-та та да конкретизираме?

А УНСС пък е най-смешната част в България. В кои световни унивесритети четат увлекателни лекции тези толкова известни наши преподаватели -консултанти? Горките студенти. Съмнявам се, че изобщо могат да се нарекат студенти сравнени с техните американски колеги. Веднага онагледявам и да поясня т.нар. Orange University Accounting Department e в топ 10, самият SY е 40-ти, дори не е Ivy Ligue:

http://whitman.syr.edu/
http://whitman.syr.edu/FacultyResearch/Faculty/inTheNews.asp

виждам, че там има българка преподавател Милена Петрова - опитайте да я попитате да сравни учебните програми и преподавателите кого и как консултират...and so on ad so on

омагьосаният български кръг наука-бизнес, да не кажа кръг от ада.

приятен ден!

vasmer,
не бива да се излиза в отпуска, че ти отиде блога. Какъв БАН какви академици! Тук, пък и навсякъде да си умен не е достатъчно условие.
цитирай
14. анонимен - Серафимова
25.08.2009 17:21
Вярно е, че в сравнение със световните мащаби и големите компании нашите са като детска игра. Но нали все пак трябва да тръгнем от някъде според възможностите и при наличните обстоятелства. Ако отричаме и осмиваме всичко и всички, няма да стигнем доникъде. Негативизмът не е най-правилната стратегия. Важно е в препятствията да видиш възможността, а не Проблема.
цитирай
15. vasmer - Какъв късмет ...
25.08.2009 21:58
Какъв късмет, излезнах в отпуска и се заформи дискусия, която мен лично много ме интерсува.
Ако разглеждаме висшето образование, там положението е трагично, поне според мен. Няма да коментирам злободневната тема с корупцията в УНСС, но това е пряко свързано с проблема. Ако преподавателите имаха реална научна или бизнес дейност, нямаше да прилагат такива практики. Ако студентите бяха мотивирани, нямаше да си плащат за изпити. Тъй като отворихме темата за УНСС, там има малко добри специалисти, които наистина знаят за какво говорят, пък макар и за нашите мащаби. Но за съжаление, техния брой е такъв, че те по-скоро затвърждават правилото, че повечето преподаватели са "преподаватели" и отдавна вече не са читатели или свързани с реалността. И това не е само в УНСС.
Съгласен съм с harvi, в частта, която казва, че в препятствията трябва да виждаме възможността, а не проблема. Твърдо заставам зад това изказване. Ще си позволя да го развия. Ние сме малка страна, но вместо да гледаме на това като недостатък, можем да се възползваме. Ако говорим за голяма наука, големиет фирми развиват големите технологии. Малко известен е факта, обаче, че иновативните идеи идват от малките фирми и от тотално неочаквани места, в повечето случаи неизвестни. Голямата фирма само взима идеята и я завърта в световен мащаб. От друга страна в България има доста специалилсти, които творят в най-различни направления. Има самоуки изобретатели, има подтиснати университетски преподаватели. Ако им се създаде подходящ климат да се развиват, не е ясно какво ще изкочи. Важна бизнес истина е, че когато си малък, си мобилен, т.е. можеш да скочиш в някоя много front-end сфера. Мисля си че при добра организация може да се постигнат не лоши резултати за нашите мащаби.
И изобщо, защо не ме направят министър на науката и образованието? :)
цитирай
16. анонимен - 15. vasmer - Какъв късмет ...
25.08.2009 22:49
За корупцията в УНСС - алчността си е порок, независимо колко пари имаш и дали си способен. За мотивацията на студентите - като ги погледнеш, виждаш, че нямат представа за какво говори преподавателят и не искат и да имат. А за иновативността в малките фирми съм напълно съгласна. Необходима им е подкрепа и среда, в която да се развиват. За министерския пост - защо не? :)
цитирай
17. анонимен - сме ли в глобалното село или не сме?
25.08.2009 22:59
има ли разлика дали сме в София или NY?
то май няма прилика и не защото си нямаме небостъргачи, а защото тук никой не търси идеи. И още по-омерзяващото е, че дори и някой да има идея свткавично ще бъде размазан от " потенциалите на българския бизнес климат и наука".
обаче къде са страхотните бг консултанти да внушат на г-н Бойко Борисов, че vasmer трябва да стане министър на МОН ! Проблемът е, че такава ВЪЗМОЖНОСТ май няма...засега

а дипломи навсякъде се купуват..жалко за многото нереализирани български таланти в България, защото в чужбина имаме много.

за радост взех да виждам и други публикации по въпроса:
- за "елитните училища с прием след 7-ми клас";
14.07 15:03 - Цялата образователна система е тромава и неадекватна на съвремието (blog na panayot);
21.08 10:17 - Умни чинове посрещат първолаци (blog na realist)

..силно се надявам за консолидация на някакъв кръг по-решителни хора, та да си изберем ние министър, програма, учебници, преподавател, училище..иначе си оставаме в утопията, а NY в реалността.

Приятна вечер!
Сн Серафимова
цитирай
18. dmk - за и против
26.08.2009 11:53
Ето един адрес, където е писано доста по въпроса за образованието и, както сами ще се убедите, България не е изключение в общата тенденция...
http://kosmos.pass.as/e107_plugins/content/content.php?content.30
цитирай
19. vasmer - Възклицание!
26.08.2009 23:05
Възклицанието да стана министър дойде спонтанно, но после се замислих - може ли един министър, макар и с хъс, да постигне промяна? Според мен може да инициира промяна, но без активната намеса на всеки един от нас, т.е. на образованите хора пак няма да се получи нищо.
По повод на статията, която dmk сподели (by the way много истини са казани там), се сещам, че родителите ми отделиха страшно много време за развиване на математическите ми заложби, когтао откриха, че имам такива. Без да се хваля, в средното училище се класирах на не лоши места в математическите олимпиади. Какво направи с тези мои заложби МЕИ-то? С една дума - нищо! За мен това означава сбъркана система. Въпросът е - може ли да се направи нещо? Да, но трябва да се почне да обръщаме внимание на децата си, а не да се бием в гърдите, че сме много умни. Пък тогава може и да стигнем до това да правим наука.
цитирай
20. dmk - ?
27.08.2009 09:04
Странно защо, но когато започне обсъждане на "проблема БАН", то неизменно се пренасочва към висшето образование, макар че само една много малка част от т.нар. "академици" имат нещо общо с преподаването пред студенти.
И още едно малко допълнение:
http://www.capital.bg/showblog.php?storyid=775073
Цитирам материала на този адрес, в който последният абзац (за малките и често неуспешни стъпки) е много точен и истински.
цитирай
21. анонимен - Серафимова -dmk
27.08.2009 09:45
Аз с това започнах - къде се финансира наука по света - в унивесритетите, защото те са относително необвързани с бизнеса.
Има нещо сбъркано в българския формат на БАН. Какво творят нашите "академици". Ама тези институти са толкова мизерни, че изобщо да се чудиш откъде да започнеш..а има таланти, които могат да свършат много работа, та не може и да не се коментира.
цитирай
22. vasmer - Всъщност,
31.08.2009 08:44
проблема, поне според мен е ясен - закостеняла структура, с още по-закостеняло управление, без никаква визия за посока.
Решението: кадърните хора да се прехвърлят в университетите, некадърните да ходят да садят домати. Звучи грубо, но е така. Като това важи и за самите университети - некадърните отиват на полето.
За да стане това обаче трябва да се въведе атестация на университетите, а не само да се дават пари на база студенти и някаква имагинерна слава и популярност. Всички знаем, че например Софийският университет е мнооооого популярен, но дали произвежда качествени кадри, до колко бизнеса примерно се интересува от кадрите, които произвежда, дали университета генерира смислени публикации, открития, дали има заявки за иновативни проекти, дали има завършени иновативни проекти - всичко това и още много може да даде облика на университета и съответно парите, които държавата ще му отпуска. Мисля, че бившия министър имаше идеи в тази насока, но незнайно защо не минаваха, сега ще видим новата власт. Защото аз споделям мнението, че в България има много кадърни хора, но сме толкова слаби в организацията, че не можем да използваме потенциала им. А когато се намеси корупцията и професорите с памерсите, нещата отиват към опело. По-лесно ще е просто да ги пенсионират.
цитирай
23. dmk - ?
31.08.2009 10:34
Всъщност, нещата не са така прости. Може да изглежда странно, но атестация на университетите има отдавна и, колкото и да е учудващо (но само на пръв поглед), първи отговориха на "високите" изисквания почти всички частни университети. Но не ми се коментира (както един познат преди време обясняваше защо са весели далавераджиите, на които Б.Борисов ядно се заканва, всичко така е преплетено и завоалирано, че директна връзка на никого, никъде и с нищо няма как да откриеш - все пак немалка част от заграбените суми е получена от наети западни специалисти (то това си е и едно от основните изисквания на ЕС при утвърждаване на проектите), които са наясно с Европейското законодателство, а ние тук сме просто "отразена светлина"...).
цитирай
24. vasmer - 23. dmk,
31.08.2009 22:23
Предполагам че си прав за това, че има атестация. но щом не дава резултати, може би, критериите не са точните. Но това е нещо, което не знам, въпреки, че имам идеи.
Нещото обаче, което знам са западняците. Работил съм и с техни експерти, участвах и в оценяването ни за влизане в Европейския съюз, където също бях в смесена комисия със западняци. Отстоявал съм и нееднократно позиция пред тях. Това, което мога да кажа със сиурност:
- Голяма част от така наречените експерти са всъщност гола вода и кал по гърба. Наистина са редки случаите когато в България са влизали запани експерти, които разбират това, което правят, въпреки внушителните cv-та. Те или са изпаднали зад борда преди години или са младоци с връзки, които са се вредили да вземат по 1500 евро на ден на база измислено cv. И това го твърдя съвсем отговорно. Работил съм и с експерти от големи компании като IBM - положението е същото. Добрите не идват тук.
- Западните експерти по принцип не дават и пет пари за това, което се случва в държавата. Тях ги вълнува сумата която печелят и това да не се компрометират пред началниците си или фирмата, която ги е пратила. За качество на експертна работа може да се говори само в редки случаи, и то на базата на отделни личности, които наистина харесват сферата, в която работят. Останалите, вятър ги вее на бял кон.
- Последното е следствие от второто. Тъй като те не се вълнуват от нашите дела, много лесно се отстоява позиция. Това също е плод на опита ми, където понякога дори съм налагал непопулярни мерки. Щом кажеш, че носиш отоворност, те са ОК. За тях е важно да пишат, че не те са виновните :)
Като заключение, прави са да са весели далавераджиите, които са правили магариите със западняците, но въпреки това, един силен човек, може да защити мерки за промяна на статуквото. Друг е въпросът дали този човек ще иска да играе ва-банк, защото играта е за много пари. А парите са свързани с политиката, каквото и да ми разправят стари и нови правителства :) Министърът може да промени нещата, но рискува политическата си кариера, или пък я издига много - и двата случая си прави врагове.
цитирай
25. dmk - 24 - vasmer
31.08.2009 22:41
Безусловно - парите са свързани с политиката, а западните експерти си гледат сметката и могат ли да си вземат парите, без опасност след това да ги обвинят, че те са виновни, няма проблем да се съгласят с каквото им поискат. Що се касае до атестирането на университетите (всъщност се казва акредитация), няма как там да е по-различно от всичко останало. Но аз много пъти (не тук) съм казвал, че това, което става при нас, е бледо копие на онова, което става там, защото всичко идва оттам. За съжаление нещата тук и там са много различни (културно наследство, манталитет, други наслоявания, които няма как да не дават отражение; даже климатът ни е по-различен, а това също е от значение), поради което механичното копиране на правила, закони, поведение и т.н. са почти напълно обречени. Т.е. т.нар. "побългаряване" е просто задължително и винаги се прави. Но, по неизвестни за мен причини (и съм много склонен да мисля, че западняците имат много сериозен "пръст" в това), вместо да вземаме положителното от техния опит, при нас винаги първо се появява отрицателното и, за съжаление, почти винаги си оставаме само с него (в момента се сещам за това, че когато преди години ставаше въпрос за връщане на кооперираната земя, в доклад на американските служби бяха описани 3 сценария, най-лошият от които беше връщането й в реални граници - с последващо раздробяване, запустяване и т.н.; както е известно, Ж.Желев избра точно него). Да, играта наистина е за много пари, но като цяло международните "икономически" закони (или т.нар. глобализация) са направени твърде злонамерено към по-слабите и зависимите, поради което те просто нямат шанс (както се казва, най-бедният винаги плаща най-скъпо).
цитирай
26. анонимен - следва министър Фъндъкова ...
01.09.2009 00:27
и пак нищо...
внимателно следя специално това министерство 15 години и от лошо към по-лошо.

но поне ще се разведряваме докато си пишем, а и броят залагания расте:

- КОГА ще закрият БАН и пренасочат бюджета към университетски проекти - част от съвместни международни програми, защото ние нямаме ресурс за значими самостоятелни разработки.
Тук аз залагам за след 10 години я стане я не.

- КОГА нашите университети ще се изкачат по световните "чартове"? Кои експерти от родното МОН да променят учебните програми и с чия мъдра чуждестранна консултантска помощ!
И тук залагам за след 10 години я стане я не.

- КОГА ще престанат да погубват таланта на децата ни?

Ето тук трябва да СЕ СТРЕСНЕМ и да излезем от унеса, защото това са си НАШИТЕ ДЕЦА и не БИВА да позволим на някакви неграмотни политически мошеници да ни манипулират с демодираните си демагогии за "страхотното ни образование". Но това е най-трудната част. Оказва се, че самите ние сме изключително неосведомени родители и така ни е добре, че си имаме толкова други важни проблеми.
и министър Фъндъкова точно на това разчита, та да изкара цял мандат.

иначе темата ми е изключително интересна и ще продължа да дописвам...и да следя залаганията

Лека
Сн Серафимова
цитирай
27. анонимен - dmk 25
01.09.2009 00:53
ама къде ги е тези западни експерти?
какави са тези измислени атестаци и още по-измислени акредитации на никаквите ни университети!

Не всичко е пари, при ценни идеи финсиране се намира.
РЕЗУЛТАТИТЕ са важни; нека университетът самостоятелно да си разработи учебни програми, нека самостоятелно да си осигурява финсиране за проекти, та тогава да видим какви атестации ще има...каква Фъндъкова!
Дали ще се "побългари" глобален модел или ще е само роден или само вносен, това са варианти, при които се измерва ефективността му, следва сравнение и избор...технологичен процес, системен подход.

сори, забравих, че нямаме индустрия, няма и кой да оценява идеите, та затова имаме акредитации и западни експерти..а къде са "независимите" ректори!

същото важи и за средното образование, може би и за началното, но се съмнявам, че има някой в МОН който да разбира нещо.
защо не се пригодят методиките за подготовка за международни олимпиади по математика, информатика ..

Сн Серафимова
цитирай
28. vasmer - 25. dmk,
01.09.2009 09:34
Би ли споделил малко повече за тази акредитация. Честно да си кажа съм чувал за нещо подобно, но до колкото знам това е един вид оценка на степента на готовност на дадено учебно заведение да извършва обучение. Няма нищо общо с проектите, реализацията на студентите, свързаността с бизнеса, а си е някаква измислица. Или греша?
Видял съм в щатите особено как бизнеса е много преплетен с образованието и в университетите ходят емисари и търсят добри студенти още в самото начало, за да ги вербуват за определена фирма. Нещо подобно като искания видях и в ТУ-София, но нямаше реална оценка пък за самите студенти. Оценките както сами знаем не са от голяма полза за даден работодател. Виж, проектите, които студента е направил са друго нещо.
цитирай
29. vasmer - Снежана Серафимова,
01.09.2009 09:53
Аз отговора и прогнозите сам за себе си съм ги направил. Давам аванс на новото правителство да задвижи нещата в правилната посока. Споед мен това е последния шанс на България да стане държава. Ако сега не стане, няма да стане никога и лека полека ще станем бананова република.
Ако не - има и други държави, колкото и гадно да звучи. Още повече, че вече съм правил това упражнение. Но когато се върнах преди 6 години все още имах някаква надежда. Сега мисля, че е ударил последния час. Както dmk правилно отбеляза глобалните икономически закони са направени не за нас.
Въпреки всичко се надявам. Не да се оправи веднага, а да се даде начало в правилна посока.
цитирай
30. dmk - 25, vasmer
01.09.2009 10:30
Да, грешиш. Вътре има всичко - от готовност за водене на обучение (вкл. материална база, преподаватели, учебници - собствени и други - и т.н.), до международни контакти и обучения на преподаватели и студенти (както и проекти, разбира се), бизнес контакти, както и известност в научните среди (публикации със съответно ниво, брой, направления и др.). Всичко е заимствано (повече или по-малко) от избрани западни практики. Но... както обикновено, едва ли някой от оригиналните автори на подобни методики е предполагал, че даден професор от софийски държавен университет би могъл да се появява и в още 3-4 (ако не и в повече) частни университета, "подобрявайки" по този начин "качеството" на преподавателския състав (понеже има изисквания за минимален брой хабилитирани). Нито пък, че за да се открие нова специалност на частния университет почти не му поставят административни пречки, докато държавният трябва да премине през цяла процедура от одобрения, като вероятността да го "пресекат" е на всяка стъпка. Оттам и много по-голямата "мудност" на столичните държавни университети (за провинциалните няма какво да говорим) в отговаряне на изискванията на времето, бизнеса и т.н. с нови дисциплини, форми на обучение и др. Мисля, че и без повече приказки картината е ясна. Спирачките са на всеки ъгъл и ентусиазмът на преподаватели и студенти бързо се разтапя по пътя към съвършенството. (В рамките на шегата, тук се сещам за едни филм, в който "бизнесмен", т.е. престъпник, се опитваше да стане крал на Англия. Единствената причина беше, че, съгласно древен, но все още действащ закон, Кралят може да прави каквото си иска с острова. Ето защо бизнесменът се беше сетил, че би могъл да направи цяла Англия затвор, от който няма как да се избяга. Е, Кралицата на Англия никога не би използвала тази възможност, но предприемчивият дух е друго нещо...)
цитирай
31. анонимен - vasmer,
01.09.2009 10:34
ооо ще ги следим, 15-ти септември е съвсем скоро
надежда винаги е необходима

приятен ден!
Сн Серафимова
цитирай
32. анонимен - dnk30
01.09.2009 10:55
акредитацията е вид програмно обещание, въпросът е доколко се сбъдват обещанията и могат ли изобщо да се сбъднат, когато няма натиск от бизнеса..
Как да се оценяват студентите, като те нямат един реален практичен проект - само "зубрене" на теория..

Сн Серафимова
цитирай
33. dmk - 32,
01.09.2009 11:26
Акредитацията е просто една формална оценка на качеството на съответния университет. Освен всичко друго в нея има и голяма доза субективност (акредитиращите като че ли не подлежат на контрол, освен с предизвикване на нова акредитация и т.н. - вижте съдебната ни система...).
Въпросът със зубренето е вечен; факт е, че без запомняне поне на минимална база от данни не може даже да се разсъждава, но колко е тя е предмет на безкрайни обсъждания и доказателства. За целите на практиката има както лабораторни упражнения, така и курсови работи, проекти, учебни практики, стажове. Друг въпрос е как да се направи учебен стаж или практика, ако бизнесът винаги твърди, че обучението не отговаря на изискванията му, но никога не ги конкретизира. Тук нямам предвид, да кажем, изготвянето на счетоводен отчет за фирма, макар че това в съответната област си е направо практическа дейност (отделен въпрос е доколко счетоводството изобщо може да бъде някаква наука, но това е друга тема). И т.н., взехме да си доказваме кой крив, кой прав, но от това нищо конструктивно няма да излезе - други решават накъде да върви влакът!
цитирай
34. анонимен - dmk 32
01.09.2009 11:41
съгласна напълно.
е ние се забавляваме само с писане докато вземем та спретнем наш си университет и си го акредитираме..
междувремено дано влакът не катастофира, че като знаем кой го кара..

Сн Серафимова
цитирай
35. анонимен - за влака и машиниста...
01.09.2009 11:56
http://apollon.blog.bg/izkustvo/2009/08/30/unijenieto-na-plovdivskiia-universitet.388665

Серафимова
цитирай
36. apollon - мнението ми ще прочетете на моята ...
01.09.2009 12:48
мнението ми ще прочетете на моята страница на блог бг
цитирай
37. vasmer - Тъжно е ...
01.09.2009 13:28
Тъжно е, че в крайна сметка можем само да си чешем езиците или пък да правим залози кое, кога ще се случи. Ще ми се да се променят нещата, но май само с оптимизъм си оставам. Въпреки това ще пишем статии, ще се опитваме да изразяваме мнение. Дори и да е погрешно, в крайна метка, в спора би следвало да се роди истината.
Иначе за акредитираните частни университети просто не ми се говори. Преди две години жена ми се яви на приемен изпит в един такъв подобен, като изпита беше есе. Квестора беше казал: За граматически грешки няма да внимаваме толкова много, но поне гледайте да пишете новите изречения с главна буква! Без коментар и за университета, и за кандидат-студентите, и за амбициите на едните и другите.
цитирай
38. анонимен - темата не затихва..като че обратно
01.09.2009 19:54
http://panchev.blog.bg/nauka/2009/09/01/da-se-zabavliavame-s-typata-sistema-na-obrazovanie.389750

нали обещах да я следя, което си правя отдавна..
Сн Серафимова
цитирай
39. vasmer - Интересна полемика ...
01.09.2009 22:06
Интересна полемика се заформя и на посочения постинг.
Аз обаче искам да попитам, някой има ли идея за това да направим нещо по въпроса? Примерно с дружни услилия за спретнем идея, концепция или нещо подобно и да го пратим на Фандъкова .. или нещо друго?
цитирай
40. panchev - Бан йе буркан
01.09.2009 22:39
Вижте сега хора, такова чудо като Бан няма бе. Няма нужда да се търси топлата вода. Вижте как е на запад от нас. Там където са традициите, доказани като работещи от столетия.
Вижте Кралската академия на науктие (UK), вижте Френската академия на науките. Това не са мастодонти с огромни сгради площи, учени-чиновници и т.н. Те са по-близко до първородната същност на БАН - книжовно дружество, отколкото до сегашната му същност. Там се награждават учени, финансират се изследвания, съставят се комисии за оценка на даден проект за финансиране, но материална база като тази на БАН нямат. Нямат я администрацията тип "псевдодемокрация".
Ако искате да спасите БАН и българската наука трябва да искате следното:
1. БАН да се разпусне в сегашната му форма и там да останат само безспорния елит на учените в България, без развитие на научна дейност, но като орган с бюджет, с който да се финансират изследвания извън БАН.

2. Институтите и лабораториите да минат към университетите. Навсякъде по света се опитват да вържат образованието с науката, тука го разбиваме. Така ще се подмлядят екипите, студентите ще влязат в научната дейност и други ползи, които всеки сам може да види.

Ама как да стане това, като БАН се натегли на татовци от 1990-а насам и на всеки му се иска да е директор, я на институт или отдел. Учен началник. Бахти.

Сега ще спася една статия, която има опасност да потъне в забвение в Интернет-а. Тя е на професор по химия българин, който дълго време работи в чужбина после се връща у нас. И прави анализи. Много полезен материал.
цитирай
41. анонимен - да попитаме ФЪНДЪКОВА
02.09.2009 10:40
каква е програмата на ГЕРБ за мандата им?
пък да видим дали ще се получи , най-вероятно ще е като със "защитниците"..

всъщност, ако някой е чел тази програма, да напише нещо..

прав си , само писане не стига

Сн Серафимова
цитирай
42. vasmer - Аз съм се срещал с Фандъкова ...
02.09.2009 11:16
Вярно, че беше по съвсем друг повод, но не ми направи лошо впечатление. Не е ясно обаче дали ще има силата да се пребори с всички лобита, дали няма да клекне пред политическите машинации.
А за програмата си признавам, че не знам нищо. Мисля че нямат програма, а тепърва ще я изготвят. Може да имат само намерения. Но може и да греша.
И изобщо проблемът като че ли е, може ли ние като обикновени граждани да направим нещо така, че не само да седим и да критикуваме, а да предлагаме идеи и да се подсигурим, че тези идеи ще бъдат възприети или поне подложени на анализ.
цитирай
43. анонимен - къде ги "гражданите"!
02.09.2009 16:41
тук определно ги няма..
Вярно, че интелигенцията трябва да инициира нещо, а гражданите да го обсъждат..в кръговото движение на българския ад сме.
Ето има много гласове да разкарат БАН, но "академиците" се правят, че това не ги касае.

та ще открием учебната година и ще се надяваме на 'гражданите" да им писне..и за голямо съжаление ще следим как влакът върви към пропастта и всеки да се спасява сам..

Сн Серафимова
цитирай
44. dmk - гражданите...
02.09.2009 17:38
Както много точно го е формулирал Хауард Заин, "нашият проблем не е в гражданското неподчинение... Нашият проблем е гражданското подчинение", т.е. безпрекословното покорство на хората, очакването (даже бих казал насадената нагласа) някой друг, или нещо друго (най-вече държавна институция, политик, агенция...) да предприемат стъпки за това, за което отговарят, което се очаква от тях, което е тяхно задължение. За съжаление покорството и подчинението на властта са пряко следствие от непрекъснатото репресиране на населението по един или друг начин с единствената цел - възпитаване на пасивност и покорство, възприемане на безсмисленото и подчинено битие, възцаряване философия на обреченост - не ни трябва образование, не ни трябва промишленост, не ни трябва държава, енергетика, деца и т.н. Изобщо от нас, т.е. обществеността, се очаква да сме в ролята на пасивен, безразличен, покорен зрител на събитията, а не участник в тях.
Затова "за голямо съжаление ще следим как влакът върви към пропастта и всеки да се спасява сам..".
цитирай
45. анонимен - dmk.44
02.09.2009 19:14
затова не съм се регистрирала в блог-а. тук както и в медиите има пропагандатори, да не кажа 70% - по лексиката се познават, които ни "взривяват" с разкрития кой какво откраднал и следва "еми то съдебната система не работи и всички невинни" и отново и отново докато ни стана ежедневие, та дори не обръщаме внимание 1 лев ли, 100 милиона, милард ..все тая.
НЯМА такова нещо, има неподчинение, палежи, гърмежи, убийства..ама нали цивилизацията произлиза от трките-протобългари...
както написах в блога на pnachev - БГ ОБРАЗОВАНИЕТО СЪЗДАВА УНИФОРМЕНИ ХОРА и това е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ.

дано пък измислим нещо...все ще ни осени някаква идея, докато се питаме.

Сн Серафимова
цитирай
46. dmk - 45
02.09.2009 22:37
Така си е, за съжаление. Принципно идеи има, проблем е реализацията им. Законът за висшето образование отдавна чака одобрение, но приоритетите на властта са други.
цитирай
47. анонимен - dmk 46
03.09.2009 00:38
става ли този нов закон, че съм с резерв към родните такива
и каква е програмата на ГЕРБ по вупроса

Сн Серафимова
цитирай
48. dmk - закон
03.09.2009 22:51
За съжаление и аз не съм запознат детайлно - този закон много години "отлежава" и многократно е променян, така че едва ли има "простосмъртен", който да е наясно какво точно съдържа. Още повече, гледайки как в последния момент в гласуваните в народното събрание закони се "появяват" добавки, коренно променящи техния смисъл, за които после никой не се сеща как и откъде са се появили, съм дълбоко песимистично настроен, но... "родина..."(както се казваше в един стар виц).
цитирай
49. vasmer - Не съм сигурен, че само закона ...
04.09.2009 11:14
Не съм сигурен, че само закона ще оправи ситуацията, въпреки, че ще е крачка напред, ако е читав. Трябва самите родители да се събудят и да осъзнаят, че качественото образование е нещо задължително за децата им. А в момента се получава така, че родителите роптаят срещу учителите, срещу системата, но самите те не правят нищо, или поне по-голямата част от тях. Не може по цяла вечер да пиеш, да псуваш жена си, държавата, живота и всичко останало и да искаш детето ти да стане човек на базата на една образователна система.
Казвам го като лична констатация, в това отношение сме силно осакатени хора. Все чакаме някой да ни оправи. И царя го каза преди години за чиповете, и бате Бойко го каза за калпавия материал. Няма какво да се сърдим! Племенницата ми започна да се бие по детските площадки, защото я бият и тя не иска контрата да е в нея. Права ли е или не? Нали се сещате, че утре в училище това поведение ще се повтори.
Май се получи малко песимистичен коментар, но съм малко повлиян от коментарите в една друга статия, за съвсем други неща, които показват, че голямата част от нас са доста тъпички, необразовани, и по-лошото - не искат да учат каквото и да е. Май стана така, че целия коментар има само косвена връзка с образованието :)
цитирай
50. анонимен - vasmer.49 - браво на племенницата!
04.09.2009 16:51
много ми хареса - еми право си е детето да не се дава.
Ранните години са изключително важни за децата (първите 7 год), въобръжение ще им трябва и то много за бъдещето. Не ги ограничавайте в никакъв случай, стига да е в рамките на "разумното". Моделът на смиреното обръщение "моля другарко" от миналото не си е отишло, а е вредно. Децата да си имат СВОЕТО свободно мислене и характер, след това всичко се подрежда - успешен личен опит ВЪПРЕКИ бг образование.

Иначе и аз ядосвам на този български граждански модел да си изливаме недоволството удома, но откъде да вземем титанична сила малцината противници та да обърнем посоката! - dmk.44

за закона бих перифразирала споменатия от dmk Howard Zinn: “Въпреки че Обама не представлява фундаментална промяна, той отваря една възможност за такава промяна."
Дано най-после този парламент да се задвижи или да му наложат от Брюксел да се задейства. Всъщност Борисов нали ни обещаваша да слуша само Брюксел, еми ето де да го чуят.

Сн Серафимова
цитирай
51. vasmer - Нещо прочетено във в-к Стандарт:
07.09.2009 11:28
Бизнесът също да може да дава мнение за качеството на висшите училища. За това ще настоява съветът на ректорите им пред МОМН. В момента министерството се готви да създаде нова агенция, която да прави рейтингите на университетите паралелно с оценките на Националната агенция за акредитации. Последната обикновено поставя само отлични оценки - поне половината висши училища в момента са с такива.
Ректорите ще настояват новият орган, който ще бъде публично-частен, да взема под внимание реализацията на студентите след завършването им.
Висши училища, чиито студенти започват работа в по-престижни институции и с по-добри заплати, да имат съответно и по-високи оценки, предлагат те. Освен това ще искат да бъде вземан под внимание и обемът научна продукция, която дават преподавателите.
цитирай
52. анонимен - какъвто бизнесът такъв и Университетът!
07.09.2009 20:12
то bg ректорите първи са за смяна, а не да ми се сдружават. И ТО НЕЗАБАВНО! В момента са жалки политически назначения.
Преди години "американската Масларова" oт кабинетa Клинтън пое University of Мiami и извоюва нечуван годишен бъджет, построи нови сгради за медицински факултет - университетът се изкачи с 20-ина места в US National и в първите 10 - биология и криминалистика. Затова има "От местопрестъплението Маями"...
Родните ректори трябва да са свестни хора и учени и е желателно да имат международен опит в управлението. бг биснесът пък какво като ме наеме! Да ме наемат в Лондон или Цюрих да попрактикувам, пък да се върна в Б-я. Че то същият този бизнес докара ТЕЦ-те работят с 20% от мощностите си. Вече не ни трябва и Белене.
А и сега си знаем класациите- СУ 802-ро място, следва 1876-НОВ БУ; 2360-ТУ, 2497-АУБГ, 2979-УНСС, 4385-ВИАС...така ще е докато в сградата на Ректората на СУ оригиналният параклис на братята Георгиеви е реновиран ресторант, а в Народната библиотека има пиано бар, Студентски град - тук ще се въздържа от квалификации. Е такива простотии НЯМА по света всички знаем.
Надявам се Фъндъкова да не започва с козметична лингвистика - някой отдел ще го преименуват в Агенция, след година обратното..че няма да остане какво да оценяваме.

Сн Серафимова
цитирай
53. vasmer - Мисля че ...
08.09.2009 09:43
Мисля че проблемът ни идва точно от липсата на управленски опит в хората, които трябва да го имат - ректори, декани, МОН и така нататък. И по-лошото е - дори и да нямат опит, не си го признават и не правят нищо за да се обучат. Изобщо, мисля, че това е глобален пробле в държавата. Всички държавници и ръководители са голи и боси в управлението по принцип. Сега за пръв път имаме министри, които нещо поназнайват по въпроса. За съжаление Фандъкова не е от тях. Но дори и така да е - много малко хора знаят, че държавата се управлява от директорите на дирекции. А те са тотално глупави и смотани. Това е един вечен мързелив ешелон, който не може да бъде махнат, защото просто няма кой друг да дойде за тези пари, който малко повече разбира. За времето в което бях в администрацията се нагледах на такива чудеса, че си мисля, че системата ни е тотално объркана. От друга страна видях как го правят хората в чужбина (например Естония ми е любима), но тук никога няма да се съгласят на такова нещо. Ще цитирам само един министър, който тотално обобщи ситуацията: "Един професор взима по 500 лева, а аз ще дам на някакъв пикльо 1500!" Без думи!
цитирай
54. анонимен - За жалост!
18.09.2009 07:02
Да, прави сте в почти всички случаи. Особенно wasmer! ПИСНА МИ и на мен от професори,стнст,ктн, аннънамъ фъ и т.н.т!Да вземем опита на САЩ-ИМАТ УСПЕХИ! Поне за сега др. не виждам!Най скъпо се продава информация! Австралия основно печели от това!- НЕДОКЛАН
цитирай
55. vasmer - И аз това казвам!
18.09.2009 08:16
Да се вземе опитът на държава, която има успехи и да се приложи. Нищо повече. Само, че това може да стане от човек, който знае какво прави и иска да го направи. Затова министърът трябва да е силно ерудирана личност, която да разбере това и да носи планът в главата си, а не да разчита на експертите и осбено на външни експерти да му кажат какво да прави. Защото няма какво да се лъжем, ние експерти нямаме, а външните, които са тук не стават за нищо. И министърът трябва да е двигател. За момент аоабче не виждам такъв двигател
цитирай
56. анонимен - кой ли ще да е Фандъкова-2 ?!
23.09.2009 22:50
едно е сигурно: образованието без Фандъкова - отлично!
остава надеждата ББ да прогледне, да види каква златна мина е бг природен интелект и да внесе някой подобаващ министър...

Сн Серафимова
цитирай
57. vasmer - Знам ли ...
24.09.2009 10:24
Спрягат се имена, които за мен са напълно неизвестни. Което си има добрите и лошите страни :)
цитирай
58. анонимен - поне да съм на правилното място..
24.09.2009 23:32
- та каза ли Фандъкова какъв ще е бюджетът на Техническия университет и колко ще бъдат заделени за научни разработки?
- а какви са програмите на институтите в БАН?
- в колко съвместни международни проекта има бг участие?
- на какви теми са кандидатските за хабилитиране в последните години, изобщо имат ли връзка с някаква индустрия...
за мен е абсолютно неясна през годините функцията на образователния министър, освен фантастичноскъпия ремонт на един блок в Студентски град.
И да доразвия от ИИ тезата си за финансирането на частните университети. Факт е, че големите проекти с големите бюджети са в частните университети (става дума за us, за Европа нямам наблюдения). Е къде е българският "крупен" бизнес?! Какво е сътворил той? Къде са потомците на братя Георгиеви? Ако някой ще ми хвали частния университет в Правец (чувала съм, че е на В Златев, но не твърдя) да не си прави труда - само да ми намери класация, в която да го има. Сега прочетох, че се акредитира нов в Перник...
не схванах какво се е променило за последните 3 години освен от лошо към по-лошо..дано някой да ми докаже обратното. За да има наука трябва силна икономика, само че имаме "крупни" бизнесманеи на химерна индустрия...някакъв бг парадокс

Сн Серафимова
цитирай
59. vasmer - Мисля че ...
25.09.2009 10:09
Мисля че истината се крие в последното ти изречение за "химерната индустрия". Не можем да имаме наука, изследвания, ИТ и високи технологии при положение, че нямаме индустрия. Кой да ги ползва тези технологии? Можем да ги продаваме, само че това означава целенасочена политика на държавата в тази насока. И пак би било много рисковано начинание, защото всяко изследване трябва да се верифицира в практиката първо и тогава да се прилага по-широко. Ние в каква практика ще го верифицираме?
А за ТУ даже не ми се говори. Той не заслужава да се нарече университет. Той е една занаятчийница подготвяща при това не толкова добри кадри. Ако не е любознателността на хората там, от тях нищо не би ставало след излизането им. А най-много ме дразнят разни политици като вземат да обясняват колко умни момчета и момичета имаме и колко медали сме взели от олимпиадите. Да, имаме, но това не станало с тяхна помощ, а въпреки тях и въпреки системата.
Четох наскоро една реална случка, която звучи като виц и въпреки, че е старичка, е напълно приложима и сега.
Преди години един наш именит физик получил международна награда за някакво негово много иновативно изследване. Тогавашният министър на образованието го потупал по рамото и му казал : "Браво, все така!". След няколко дни се състояло състезание по дълбока оран и някакъв младеж спечелил първото място. Веднага го направили герой на социалистическия труд :)
Не мисля, че мисленето ни се е променило :)
цитирай
60. анонимен - ..."колко МЕДАЛИ сме взели от олимпиадите!!!"
25.09.2009 19:33
умишлено избягвах тази тема, защото забравям le bon ton... И ПУКНАТ ЛЕВ не получиха златните ни деца за 20 години измислен преход.
Какво остава за стипендия да учат в някой пресижен университет! Нито Харвард, нито МИТ, нито Оксфорд отпускат стипендии. Да не назовавам поименно медалистите от последните 7 години от олимпиадите по математика и къде отидоха да учат!
думи нямам, а съм филолог, да квалифицирам БГ бизнесмени, фондации, ЗАтворени общества и всякакви химерни институции...
Каквото и да си пишем фактите са убийствени.

"...Да, имаме, но това не станало с тяхна помощ, а въпреки тях и въпреки системата" - това са думите и на моя син. Дано станете повече така мислещите, но ситемата като че е непробиваема.

Сн С

пс: А къде са и преуспелире бг в чужбина?! И престъпниците в щатите, като забогатеят се връщат по родните гета да построоят я спортна зала, я училище..
цитирай
61. vasmer - Малко се объркаха ...
26.09.2009 10:55
Малко се объркаха коментарите в двете теми - тази и и за изкуствения интелект. Там тъкмо написах, че нямаме политика на държавата за развитие в дадена област. И се опитвам да отстояват тезата, че не е правилно да оставяме нещата на самотек, държавата само да не пречела. Много вредно твърдение!
цитирай
62. анонимен - Microsoft Bg - МОН - ФОНД 1 млн долара
26.09.2009 14:10
http://www.microsoft.com/bulgaria/press/news_12062008.mspx

знае ли са какво става с този фонд?!
цитирай
63. vasmer - :)
26.09.2009 15:26
Нямам никаква идея :)
цитирай
64. анонимен - да се закрие Висшата атестационна комисия..
09.10.2009 13:51
казва зам.министър Сергей Игнатов..звучи добре

http://www.kadedaucha.com/?id=1314&aid=5807#

все отнякъде да започнат и дано се разбързат
Сн С
цитирай
65. vasmer - Е ха дано! :)
09.10.2009 14:35
Да не стане само като в онзи виц "... ама надали!" :)
цитирай
66. анонимен - но БАН си остава бастийон на науката..
09.10.2009 15:17
силно лоби!
цитирай
67. vasmer - 66.
09.10.2009 15:27
Позволи ми да не се съглася с теб! За мой срам даже съм работил там преди години, та имам поглед и отвътре :) Да не споменавам и за едни трагични опити на БАН-аджии да вземат пари по проекти и тоталното о....не след това. Може би БАН е бил нещо добро по време на соца, но сега отдавна си е изпял песента.
цитирай
68. анонимен - @67 - дано да е така-радост за ушите и душата
09.10.2009 19:06
поне да го смалят, та пари да се пренасочат в нещо полезно. а не е срам - сигурна съм, че има можещи и мотивирани хора, но им трябва правилно неполитическо управление..
дано Фандъкова стане кмет, та да назначат Игнатов за министър. прочетох някакво негово по-старо интервю - добре звучим, запознат е с материята..
Сн С
цитирай
69. dmk - И каква стана тя?
26.01.2010 10:17
Видяхте ли каква революция докара новият министър? Вместо да закрие БАН (с който лозунг дойде на власт), той ще й направи университет. Сега остава всеки университет (а такива вече има 52! в БГ) да си направи по една БАН и ще станем най-учената нация в света.
цитирай
70. vasmer - dmk,
26.01.2010 14:57
Честно казано не очаквах точно такава реформа :)
Но така или иначе, както е тръгнало, скоро ще имаме по поне 2 университета на глава от населението :) Да ни е честито! :)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: vasmer
Категория: Бизнес
Прочетен: 555874
Постинги: 112
Коментари: 1439
Гласове: 1971
Спечели и ти от своя блог!